Huisstijl Bureau voor Bijzaken

Een huisstijl is voor
ons altijd een hoofdzaak

Bij veel opdrachten gaat het om voor de opdrachtgever echt belangrijke zaken. Zoals een visuele identiteit (huisstijl) die de reële identiteit spiegelt. Of om het werven van nieuwe leden, bezoekers of klanten. Of om het communiceren van groot nieuws, zoals een fusie of koerswijziging. Vaak duwen de ernst en de urgentie het project al voorwaarts. Niet altijd in de goede richting, maar altijd ergens heen. Bij het ontwikkelen van de huisstijl voor het Bureau voor Bijzaken was daarvan geen sprake.

Bureau voor Bijzaken schetsen briefpapier
Bureau voor Bijzaken Postcard 1
Huisstijl Bureau voor bijzaken ansichtkaarten 1
Huisstijl Bureau voor bijzaken ansichtkaarten 2
Huisstijl Bureau voor Bijzaken visitekaart voorzijde
Huisstijl Bureau voor Bijzaken visitekaart achterzijde
Huisstijl Bureau voor Bijzaken overzicht werk
Bureau voor Bijzaken - Responsive website
Bureau voor Bijzaken Postcard 2

Iedereen vindt tegenwoordig dat je je op de hoofdzaken moet concentreren. Juist daarom heeft de oprichter het Bureau voor Bijzaken opgericht. Gevraagd naar wat Bijzaken dan zijn, gaf hij als antwoord: "Daar heb ik geen antwoord op, dat is aan jullie". Wel gaf hij aan een zeer beperkt budget beschikbaar te hebben voor dit 'hobbyproject'.

De briefing vanuit de klant was niet sturend, deels omdat hij het Bureau voor Bijzaken zelf maar half serieus neemt en het voor de andere helft als 'speeltuin' ziet. Ook de intake gesprekken leverden niet voldoende 'voeding' op. Daarom hebben we in de breedte een aantal richtingen gemaakt en gepresenteerd. Dat bleek bij deze klant goed te werken. Hij kwam vervolgens zelf ook met meer gerichte visuele input. Daaruit bleek dat we verder moesten gaan zoeken in de hoek van een semi-bureaucratische stijl (denk aan de schrijver Bordewijk, jaren 30) en of een detectivebureau achtige setting (film noir). Na beide richtingen verder uitgewerkt te hebben, koos de klant voor een sobere en simpele, maar heel geconcentreerde en 'dwingende' BvB-stijl. De keuze voor zwart/wit is essentieel onderdeel van het ontwerp en werkt daarnaast kostenbesparend.

Naast briefpapier kreeg de oprichter van het Bureau voor Bijzaken uiteraard zijn eigen visitekaartjes: Hoofd bijzaken. Verder is binnen de huisstijl een eenvoudige en nagenoeg gratis website op Tumblr ingericht. Op eigen initiatief ontwikkelde Buro Reng verschillende ansichtkaarten, die als relatiegeschenk verstuurd kunnen worden. De opdrachtgever is zeer tevreden over het resultaat en ontving al veel positieve reacties vanuit zijn omgeving.