Dynamische identiteit

Het hoe, wat en waarom
van een dynamische identiteit

Zoals met ieder woord en begrip is het goed eerst te definiëren wat er onder te verstaan. Als je 'dynamische identiteit' letterlijk neemt dan leest het eigenlijk als een pleonasme. Iedere identiteit heeft dynamische kenmerken. Men doelt op een flexibele vormtaal waarmee kan worden gevarieerd om tegemoet te komen aan de eisen van media, klant en moment. Het internet en de televisie hebben hierop natuurlijk een grote invloed. Vooral door de A-merken die miljarden in marcom pompen. Die invloed ondergaan wij allen en dus willen we mee, als bedrijf en ontwerpers en ons meten aan de grootten. Ook omdat het kan, klein of groot bureau maakt niet uit. We kunnen allemaal een website, animatie, brand-movie maken, samen of alleen op de zolderkamer. De mogelijkheden zijn voor iedereen toegankelijk, met één klik het web op!

ERIBA Molecular biology of ageing Schets 1
ERIBA Molecular biology of ageing Schets 2
ERIBA Molecular biology of ageing Schets 4
ERIBA Molecular biology of ageing Schets 5

Wij zien het als een logische doorontwikkeling in de service en diensten aan onze klanten. Het palet aan strategische middelen wordt nog rijker. Het is interessant voor klanten die in hun kern een dynamisch karakter kennen, meerdere gezichten hebben, een gevarieerd aanbod kennen. Dan is de dynamische identiteit een strategische manier om deze kern te onderstrepen, in het belang van passende en consistente communicatie. Daar gaat het wat ons betreft om in communicatie en de ontwikkeling van visuele identiteit!! Een juiste koppeling van kern en visuele identiteit zijn voorwaarde voor heldere en eerlijke communicatie!

Elkander huisstijl schetsen 1
Elkander huisstijl schetsen 2
Elkander huisstijl schetsen 3
Elkander schetsen overzicht

Niet iedere klant heeft een dynamische, visuele identiteit nodig. Een klant heeft DAT nodig dat bij hem past en dat logisch en natuurlijk voelt. Dynamiek moet ook blijken uit gedrag en houding van het bedrijf en zijn medewerkers. Het moet dus een totaal zijn dat logisch en natuurlijk voelt.

Een bekend voorbeeld is MTV. Het logo was zo statisch als een basaltblok maar door de bumper- en leader filmpjes die ze door jonge ontwerpers lieten maken had een frisse dynamische uitstraling. Dat hielden ze lang vol en werd ook op andere manieren bevestigd.

Drie varianten van een logo, toegepast in een simpele animatie maken een bedrijf nog niet hip en happening, laat staan dynamisch... Daar zit dan ook het addertje, kan gebruikt worden als camouflage door suffe, grijze bedrijven. Zoals 'duurzaamheid' ook een hol begrip is geworden...

Huisstijl Machinefabriek NNT 3
Huisstijl Machinefabriek NNT 1