Art-direction De Twaalf Gezworenen

Krachtig verhaal vraagt om krachtig beeld

Op 1 maart 2015 bracht het Noord Nederlands Toneel (NNT) in de Stadsschouwburg Groningen de première van De Twaalf Gezworenen in regie van Guy Weizman. Met deze voorstelling maakt Weizman, bij velen bekend als artistiek directeur van Club Guy & Roni, zijn regiedebuut bij het NNT.

Campagne NNT De Twaalf Gezworenen fotoshoot
Campagne NNT De Twaalf Gezworenen ansichtkaarten detail 2
Campagne NNT De Twaalf Gezworenen affiche
Campagne NNT De Twaalf Gezworenen campagnebeeld doek klein
Campagne NNT De Twaalf Gezworenen ansichtkaarten detail 1
Campagne NNT De Twaalf Gezworenen campagnebeeld doek groot

Eén van de voordelen bij het werken voor NNT is het feit dat de voorbereiding op de art-direction soms vereist dat we een goede film moeten gaan zien of een boeiend boek moeten lezen. Het bekijken van de met Oscars-nominaties overladen verfilming van het door Reginald Rose in 1954 geschreven teleplay, met schitterende hoofdrollen van Henry Fonda en Lee J. Cobb was onderdeel van de voorbereiding.

Het feit dat we een groep mannen voor de camera kregen was uniek en directe aanleiding voor de art-direction. Middels inventarisaties en diverse mood boards kozen we voor deze richting. Karakterkoppen, strakke styling, snelle pakken, gevoel voor de camera zijn de ingrediënten waarmee fotograaf Marc de Groot goed raad weet. Het eindresultaat dwingt de keuze van de kleuren zwart-wit en rood af.