Communicatiestrategie SABC

Communicatie:
intern beginnen, extern winnen

De Academie voor Architectuur, Bouwkunde en Civiele Techniek (SABC) werkt aan een strategische vernieuwing van het onderwijs, onderzoek en organisatie. SABC nodigde Buro Reng uit voor ondersteuning bij het ontwikkelen van een communicatiestrategie en bijbehorende communicatiemiddelen. Centraal stond het creëren van een authentieke uitstraling, passend binnen de overkoepelende merkarchitectuur en positionering (Share your talent. Move the world.) Concreet ging het onder meer om het ontwikkelen van on- en offline presentaties.

SABC Hanzehogeschool bijeenkomst uitzicht op de dijk
SABC tijdslijn ontwikkelingen
SABC - Hanzehogeschool - projectstijl werksessie 1
SABC - Hanzehogeschool - projectstijl werksessie 4
SABC - Hanzehogeschool - projectstijl werksessie 3
SABC - Hanzehogeschool - projectstijl werksessie 2
Projectstijl Hanzehogeschool SABC Van-Naar overzicht huisstijl dragers
SABC Hanzehogeschool interne bijeenkomst

Opdrachtgever was een onderdeel van de Hanzehogeschool Groningen, namelijk SABC. Dit instituut bevindt zich in het oog van stormachtige ontwikkelingen, die worden veroorzaakt door de economische, milieutechnische- en sociaal-maatschappelijke crises. Het doel is om SABC toekomstbestendig te maken door een vernieuwing van curriculum, onderwijs en organisatie. Het SBE concept (School for Built Environment) was het uitgangspunt voor het inhoudelijke veranderingstraject.

We hebben een projectstijl ontwikkeld voor de interne communicatie. Het centrale idee 'van - naar' was gebaseerd op het gegeven: een instituut in verandering. De projectstijl zorgde voor herkenning en duidelijkheid. Verandering wordt makkelijker als het proces goed is ontworpen en de ontworpen communicatie als middel wordt gezien en niet als doel op zich! Deze succesvolle aanpak is later ook doorvertaald naar de externe communicatie en positionering. Een tweede resultaat is iets wat aanvankelijk geen onderdeel van opdracht was: draagvlak voor de vernieuwing. Mede dankzij de campagne ontstond er steeds meer begrip en enthousiasme voor het veranderingstraject.

De nieuwe externe positionering was een gegeven, hoe gaan we het verhaal van de vernieuwing vertellen? Er waren verschillende uitdagingen. Op de eerste plaats werd door een ander bureau de corporate communicatie voor de hele Hanzehogeschool opgefrist. Het was onduidelijk of en zo ja welke strategische route daar bewandeld zou worden. Daarnaast merkten we dat er intern, binnen de school, veel onduidelijkheden waren. In alle urgentie was men vergeten om de collega’s goed op de hoogte te houden. We adviseerden om snel een interne communicatiecampagne voor te bereiden en uit te voeren. Om zo alle studenten, docenten, medewerkers en betrokkenen uit het werkveld te informeren. We kozen voor een combinatie van online en offline middelen, die snel en goedkoop werden uitgevoerd en veel rendement hadden. Daaronder een pamflet met de uitnodiging aan de lezer om mee te doen met feedback en suggesties. Onze inzet was steeds om ideeën te vertalen naar de praktijk en de gevolgen voor studenten. Iets wat makkelijk vergeten wordt tijdens strategische sessies.