De Rijksuniversiteit Groningen opent House of Connections

In het voormalige V&D-pand aan de Grote Markt heeft de Rijksuniversiteit Groningen een nieuwe ontmoetingsplek ingericht: het House of Connections. Hier komen student, onderzoeker, netwerk en burger samen om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en samen te werken aan de enorme uitdagingen waar onze maatschappij voor staat.
BR_House of connections 02B

Maatschappelijke impact creëren

In het House of Connections zijn vier ‘interdisciplinaire scholen’ gevestigd. Deze hoofdthema’s staan ​​centraal: gezondheid, energie, duurzame ontwikkeling, digitalisering en kunstmatige intelligentie. Het is geen vergaderlocatie, maar een plek waar de focus ligt op interdisciplinaire samenwerking en sociale impact. Ook de programmering is op de thema’s gericht om zichtbaar te maken hoe wetenschap en onderwijs bijdragen aan het oplossen van grote maatschappelijke problemen.
isolated_black_tote_bag 2
BR_House of connections Notes 3
Volgens Floor Kuiper, programmamanager bij House of Connections, is het vooral de bedoeling dat de universiteit de verbinding aangaat met de buitenwereld. ‘We kunnen het als universiteit niet alleen. Om kennis te delen en te innoveren hebben we input van mensen en instanties nodig. De kans is groot dat iemand op straat een bepaalde vraag heeft waar wij als universiteit mee aan de slag kunnen. Die kans willen we nu aangrijpen.’
BR_House of connections 03

Een helder en flexibel recept van elementen

We creëren een vorm systeem gebaseerd op ‘connections’ en samenwerking. Een helder en flexibel recept van elementen dat uitnodigt om verbindingen te maken. Tijdens de opening krijgt de verbinding ook letterlijk vorm, wanneer we bezoekers vragen zelf verbindingen te plakken, met de elementen uit het vorm systeem. Het resultaat is te zien op de ramen van House of Connections.