Schuurtje

Ik blijf hier

Verhalen uit een veranderende wijk De wijk waarin je woont is een belangrijk onderdeel van je leven. Het is de plek waar je thuis bent, de plek waar je ruimte vindt, de plek waar je opgroeit en de plek waar je ouder wordt. Je wijk doet iets met je. Soms heb je dat zelf niet eens door. Vier Groningse wijken worden de komende jaren vernieuwd. Beijum, De Hoogte/de Indische Buurt, Selwerd en De Wijert worden mooier, fijner en gezonder.
Ik Blijf Hier Raam Straat LR
Ik Blijf Hier Auto doek LR
Ik Blijf Hier Lezing Forum LR
Terwijl die wijkvernieuwing plaatsvindt is het goed om stil te staan bij wat deze wijken nu zijn. Wie wonen er? Wat speelt er? En wat maakt elke wijk bijzonder? In opdracht van de gemeente Groningen gaan wij, kunstenaar Sijas de Groot en fotograaf David Vroom, op zoek naar het verhaal van elke wijk. We lopen rond, verdwalen, bellen aan, spreken af, komen tegen, halen op en nemen mee.
IBH   social media   website   2
Ik Blijf Hier Beijum Pagina 2 LR
Ik Blijf Hier Beijum Pagina 1 LR
Het verhaal van elke wijk komt terecht in een krant die we teruggeven aan de wijkbewoners. Zo proberen we je op een andere manier naar je eigen wijk te laten kijken. Want vaak zit het bijzondere in het alledaagse – je moet het alleen even zien.     Benieuwd naar de krant? Bekijk hier de digitale versie
BURO RENG   IBH   IB:DH
“Het is donker geworden. De avondklok nadert. Op straat is de drukte afgenomen. We fietsen nog één keer door de wijk, op weg naar de Gerrit Krolbrug. Een laatste blik op het groen, de bruggetjes, sloten, knotwilgen, speelplekjes en boomhutten die Beijum zo’n bijzondere plek maken. Onze gedachten dwalen af naar mensen met wie we spraken. Beijum is een veelzijdige wijk. We kunnen ons voorstellen dat het fijn moet zijn om hier te wonen. Maar ook dat je op een gegeven moment besluit dat je toe bent aan een nieuwe omgeving. Dat zijn wij ook. We gaan door naar de Indische Buurt en De Hoogte, met onze audiorecorder, een tas vol lege filmrolletjes en een hoofd vol nieuwe vragen.”
Ik Blijf Hier Beeldredactie LR
Ik Blijf Hier Rond de tafel LR
Ik blijf hier is een initiatief van Stichting Tussenland, uitgevoerd in opdracht van de gemeente Groningen in het kader van de wijkvernieuwing in Beijum, Selwerd, De Hoogte/Indische Buurt en De Wijert. Interviews en onderzoek — Sijas de Groot Fotografie — David Vroom Tekst — Chris Zwart Projectleider — Marieke Hollemans Zakelijk leider Tussenland — Juul Huitema Beeldredactie — Buro Reng, David Vroom Ontwerp en klankbord — Buro Reng Druk — Bredewold